Inte långt kvar..

Nu är det inte långt kvar till SEMESTER! ungefär ett dygn. Och inte är det långt kvar till att min Mikael kommer hit :D bara 46 timmar!!!! Jag har börjat nedräkningen ;)

Midsommarfirade i Clear Lake!

Vilken helg!

Vad underbart kul det var att få komma tillbaka efter så lång tid utan kära gamla clerran!
Åkte med grabbarna-grus i en pic-up i tre timmar (plus några stopp på vägen).
Här åker vi över Golden gate bridge:
Vi var inte framme för än klockan var halv elva. Partyt var redan i full gång så det var bara att hänga på! Det gjorde jag minsann.. så klart var jag den som släkte och låste klockan fem på morgonen efter en natt fylld med dans och pianospel :D
Morgonen därpå var dock ingen höjdare.. var alldeles för trött för mitt eget bästa. Försökte hänga med ut på sjön för att åka båt och se när de skulle åka vattenskidor ( skidorna var för stora för mig :P) men jag blev så åksjuk att jag blev tvungen att bli avsläpt vid bryggan igen och ta en tupplur :P lagom rolig den dagen.
Sen blev det i alla fall dans runt en midsommar stång och Jansonsfrestelse och lax till middag.. så när man kan kan komma midsommar här i USA ;P
Jag lärde amerikanerna hur små-grodorna-dansen går till och vad vi sjunger :D HAHA vi svenskar måste vara galna!

Under kvällen blev det snaps med tillhörande snapsvisor och samtal längs långbord :) helt enligt tradition.
Även denna kväll slutade med dans in på småtimmarna och efterfest med "konsert" på pino framför av Katarina Hälleberg :P
Väl tillbaka i San Francisco på söndagkväll blev det en snabb middag på restaurang. Tåget som skulle ta mig tillbaka till Cupertino fylldes av baseball-fans som skulle hem efter en match =/ i kombination av att den denna helg varit pride-festivalen i stan! Det var alltså KAOS på stationen. De fick lov att sätta in ett extra-tåg så att alla kunde komma hem :P det tåget lyckades jag komma på! Tack och lov! Fick också gott sällskap av en trevlig amerikan som satt bakom mig som var mycket pratglad :)
Hur som helst var det en mycket lyckad och rolig midsommar!

En dag som de andra

Det är sol, det är varmt och det känns som att jag fuskar när jag säger att jag "jobbar". Det enda som var jobbigt idag var att få på den lilla lite solskyddskräm :P
Så här är dagarna här borta:

Ny shoppingdag

Idag blev en bra dag!
Trots de 34 graderna satt jag ute och läste (i skuggan, nått annat är det inte att tala om).
Jag tog med mig min älsta tjej till shoppingcentret efter lunch. Det var väldigt trevligt! Jag hade nog tappat bort mig bland alla affärer om hon inte varit med mig haha!! det blev iaf en liten påfyllnad av min garderob :)
Mer än det har inte hänt idag. Jag har läst min bok. Druckit litervis med vatten och pratat med min vän från SF och bestämt att jag ska åka upp till Clear Lake för att fira svensk midsommar :D det kommer bli suuuper!
Jag får ju göra det bästa av situationen eftersom att jag nu i år inte kan vara på Härsö. Syrran får ta min plats i båten :)

Nu måste jag nog gå och prova mina kläder jag köpt idag :D  tjohoo

PUST 33 grader idag!

Ja, det säger en del... när det är så varmt blir man lätt orkeslös... det bästa är att stanna inomhus. Inne är det visserligen 27 grader, men hällre det.
Idag var det en kort dag.. det tråkiga var dock att den lilla var på dåligt humör och ville absolut ingenting som hon skulle. Det blev ett projekt av allt som skulle göras... tråkigt. Man vill ju inte vara "den dumma, elaka" som tjatar.. men så kan det ju bli med dessa små ljuvliga varelser. Jag tror att hon saknar sin nanny som var här innan jag kom. Jag känner igen beendet från förra gången jag åkte till USA... det går över.
Idag försökte jag sola, det gick i en kvart.. sen rann jag bort :P Men jag tänker inte klaga!

Min helg i Los Angeles

Fredag:
Vi flög från Palo Alto flygplats, bara 10 minuter hemifrån. Först var jag förvånanasvärt lite nervös, men väl i starten kände jag hur närverna satte fast.. NERVÖS! Värt att nämna är att det var fadern i familjen som var pilot för denna flygtur :) Allt gick som en dans.

Trots lite turbulens över bergen landade vi i Los Angeles kl 18 på fredag kväll. Bob Hope Airport.
Väl framme möttes vi av en golfbil (typ) som körde oss plus väskorna ungefär 20 meter till lobbyn :P jag undrar fortfarande var vitsen var...
Där stod i alla fall en hyrbil och väntade på oss. Den hjälpte oss att transportera oss fram till hotellet. Vi började kvällen med ett svalkande dopp i hotellets pool. Efter det var en dusch samt rena kläder ett faktum innan vi åter igen hoppade in i hyrbilen.Nu med destination: Hollywood!
Det var många människor ute trots att klockan redan hunnit bli 21.30. Vi var hungriga och hamnade till slut på en typisk "amerikansk" restaurang/ kök; Jonny Rockets.
Sophie som aldrig tidigare varit i L.A (Hollywood) blev väldigt glad att hon nu fått se alla stjärnor på trotoarerna längs Hollywood Blv :)
Var inte i säng förrän midnatt, men varför klaga när jag sover själv i ett dubbelrum på högsta våningen på hotell Marriott i Los Angeles!

Lördag:
Klockan ringde halv åtta. Jag hade inte behövt gå upp så tidigt, men det är alltid skönt att få lite extra-tid på morgonen.
Tyvärr sov jag inte så bra som jag hade önskat. Sängen var stor och mjuk men trots det vaknade jag gång på gång.
Idag bar det av till Universal Studios! :) Men innan det - frukost - american pancakes... och några koppar svart, VAKEN. Dags för en ny lång och innehållsrik dag.
Vi åkte den klassiska turen runt hela parken, sen såg vi en vatten-show, en djur-show samt lite olika attraktioner i 4D :)
När klockan var strax efter 17 var vi alla trötta och lämnade området för att besöka Beverly Hills.
Klockan hann bli mycket och middagen serverades inte förrän ca 21. På hotellet denna gång. För min del bev det laxpasta.
Huvudet snurrar av trötthet och alla intryck från dagen. Något jag inte kunde låta bli att lägga märke till (efter som att det i princip var oundvikligt) var alla extremt feta människor som pågrund av sin kropp var tvugna att sitta i rullstol för att över huvud taget kunna ta sig fram. Att dessa människor tar sig ut och går på Universal Studios av alla tänkbara ställen var oerhört farsinerande, imponerande. Ingenting ondt menat, men det är som sagt farsinerande att detta är ett sådant stort existerande problev som vi i Sverige mest bara ser på TV medans det här i USA är vardag för många människor.
Någonting annat jag reflekterat över är stress. Någonting jag själv vet precis hur svårt det är att hantera. Här lever människorna under en annan atmosfär. De har en "mañana-filosofi"som gör att saker och ting inte får sådan stor betydelse i dessa små sammanhang som det oftast handlar om!... Allt handlar ju egentligen bara om att göra det som känns bäst här och nu. Jag känner att jag mår väldigt bra av det.
Söndag:  Sista dagen
Började dagen med bad i poolen. Uppfriskande och uppiggande. Nödvändigt eftersom att jag fortfarande var väldigt trött efter en till natt av dålig sömn.
Den här dagen besökte vi L.A down town :) Spenderade större delen av tiden med att cirkulera runt och försöka hitta parkeringsplats, vilket var omöjligt. Vi såg iaf hur de filmade någon kommande film :) kul!
Innan vi flög hem igen shoppade vi tjejer varsinn L.A -tröja.
Den här bilden tillägnar jag Albin:
Jag har träffat Musse!! :)

Nu flyger vi till L.A!!

Åter igen flyger vi till L.A! mer om det på söndag när vi är tillbaka :)

Dag tre i Cupertino :)

Tänk att en dag kan gå så otroligt fort!

Dagen fick börja med en svalkande dusch efter som att natten var väldigt varm. Det är bra att tjejerna är lite äldre nu och sover längre på mornarna, vilket gör att jag vaknar före dem och kan i lugn och ro dricka min kaffe till en god bok. Just nu läser jag Snabba Cash som jag lånat av min kära vän Mia :)
Efter frukosten fick jag en privat-konsert på piano från Sophie som var över förväntan! Jag tror minsann det bor en liten talang i den lilla damen. Smälte sedan frukosten till lite Wee-spelande :)
Under dagen skjussade jag runt barnen till olika aktiviteter och kompisar.
När klockan blev eftermiddag var det dags för lite shopping på Target ( de ville inte åka till schoppingcentret idag... så det blev en kompromiss). Hur som helst så lyckades jag iaf fylla min korg full med saker som i slutendan kostade mig $100. Det tycker jag personligen är mycket bra pris efter som att jag köpte:
  • två klänningar
  • ett par skor
  • solskyddskräm
  • nattlinne
  • tandtråd
  • en plånbok
  • en maskara och puder..
I Sverige vågar jag inte ens tänka på vad motsvarande skulle kosta :P hur som är jag mycket nöjd med mina inköp.
Påvägen hem stannade vi på starbucks för en iskaffe och en smoothie.
Sen ville den lilla att vi skulle gå ut och ta bilder på oss, så här kommer dagens bilder:

Tack för idag! Slut för idag :)

Dag 2

Idag satt jag ute på verandan och åt min frukost, på andra sidan jorden..
Ja, den påminde lite om gårdagen faktiskt. Det blir lätt så. Vi filmade, lekte lite "skola".. Åkte med tjejerna och den älstas kompis och åt glass. Sen gick vi in i en kinesisk pryl-butik. Trevlig eftermiddag :)
Idag var det 30 grader i Cupertino så när vi var i parken på förmiddagen höll vi på att rinna bort, men vi satte oss på en bänk i skuggan istället och pratade om Gud.
Nu börjar min jet-lag sakta men säkert att försvinna och engelskan börjar smyga sig tillbaka. Nu gäller det bara att inte ta åt sig av det som barn kan slänga ur sig... "Du är dålig".. och så vidare.
Det är väldigt skönt att vara här. Jag känner ig så lugn och harmonisk :) haha till exempel: Jag kunde inte hitta mina bilnycklar när vi skulle åka hem efter vi ätit vår glass, men utan panik letade jag lungt och stilla och DET må jag säga är framsteg för Katarina Hälleberg. BRA katarina BRA.
Imorgon blir det shopping :D

Dagen bild- (trädet på baksidan)

Tillbaka i USA :D

Efter tre år åker jag tillbaka till det jag för tre år sedan lämnade. Palmerna och värmen är fortfarande här, men engelskan sitter inte alls lika bra som när jag bodde här. Jag hoppas verkligen att den kommer tillbaka. Jag bor alltså nu åter igen i min familj i Cupertino, California. Min minsting säger att jag nu pratar engelska med brytning och att jag är dålig på min gramatik, därför har vi idag haft lite engelsk-lektioner hon och jag ;P
Vi har också gjort en film (filmat oss själva och klippt ihop den), spelat Wee, kört bil till "sommar-matematik-klass" och simskola, ätit lunch och handlat samt tagit fotografier :) Min älsta åkte iväg med sina vänner till Great America (jag är väldigt glad att jag slapp köra dit igen. Förra gången var jag där själv med tre barn på ett enormt nöjesfält, det var galet!).
Nu sover raringarna och jag har precis avslutat mitt godnattsamtal med min Mikael så nu är det hög tid för läggdags!
Här kommer dagens bilder:

1:a Juni!!!

Har tiden gått fort eller har den gått långsamt?

Det beror nog på hur man vrider och vänder på saken. Om man tänker på vad jag gjorde idag för ett år sedan känns det vääldigt läne sedan. För ett år sedan hade jag precis slutat skolan i Rissne och börjat jobba på Espressohouse på Vasagatan (och fick ta ur min piercing). Jag skulle nog vilja påstå att jag för ett år sedan började en förändring hos migsjälv. Jag känner mig nu, ett år senare som en förändrad person.. lite grann iaf. Jag, kommer självklart alltid att vara Jag, och det är jag ju glad för.. men samtidigt förändras man alltid med tiden. Tiden är ju faktiskt det som alltid fortsätter och alltid finns mer utav.
Idag 1:a juni hänger åskan i luften och jag sitter i vardagsrummet i vår lägenhet i Gävle. Vem hade kunnat gissa att jag idag skulle sitta i Gävle med en gemensam namnskylt på ytterdörren?
Idag är en pack-dag, för ikväll går tåget till Stockholm. Dags för premiärturen med nya båten i skärgården :D
Nu har jag suttit lite för länge och glömt att jag har en kopp kaffe.. den är kall nu. Vilken tur att vi har en mikro ;P