Mellow

Att det amerikanska samhallet ar lite eget, lite speciellt ar ingen nyhet. I alla fall inte for oss som lever har och har fatt erfara det ett tag nu.
Det ar manga manga saker som forundrar mig och hur mycket jag an forsoker se logiken i det hela, sa finner jag inget vattigt resultat! Till exempel;
-att alla som ska lamna ett sjukhus maste aka ut i rullstol aven fast det inte ar natt fel.
-Att det ar forbjutet att kora for fort, men samtidigt maste man folja trafikrytmen.
-Det ar forbjudet att roka hasch (och andra droger) men det ar OK om du har ett intyg fran lakaren som du kan fa gratis.


For att beskriva den "typiska amerikanen" bukar jag anvanda en metafor som stammer in riktigt bra. En amerikan ar som en persika, mjuk utanpa men hard innuti. Det ar otroligt latt att kallprata om ytliga saker som vader och klader, men forsoker man komma till lite mer djupare konsversationer sa ar det ofta omojligt.
Att amerikaner mognar i ett senare stadie an oss europerer ar ocksa bevisat. Att prata med en tjej i min alder, ar som att prata med en 16 arig fjortis dar hemma..  Underligt.

Hemma skulle jag sjalv beskriva migsjalv som livfull och ganska sprallig. Ploppar upp lite har och var som en surrikat ungefar.. men har fick jag hora att jag var "mellow". Spannade tyckte jag. Jag blev tvungen att sla upp ordet far att fa en lite narmare betydelse.
Mellow = Mogen, Lugn, Harmonisk.
Ja.. det ar val ett bra omdomme antar jag.

Nu ska jag fortsatta pa det sparet och ga och plocka lite vuxenpoang genom att dricka en kopp kaffe och hamta in posten.

hej!

Kommentarer
Postat av: Ingeborg

Hej gumman! Va bra du skrev, jag håller helt klart med dig. Hemma är man "galen" i en bra mening i USA är man ganska casual. haha fjortisar finns det gått om i USA men det finns inget bra ord för det som vi har i svenskan.

Tänkte bara säga åt dig att ta ut sopperna är också vuxenpoäng :P

Saknar dig gumman! Men snart kommer du hem igen, då är det ooonts ooonts ooonts som gäller!!!

Pussselipuss

2008-09-17 @ 15:19:06
URL: http://ingeborg.bloggspace.se
Postat av: Alex

Haha, så rätt! Persikor, det är vad dom är. Jag klarar inte ens av att känna igen en jämnårig när jag ser en, de känns så omogna att jag gissar på 15årsåldern.

2008-09-18 @ 22:41:49
URL: http://monki.webblogg.se/
Postat av: Johanna

HAHA, som din storasyster måste jag ju ändå få garva åt den där MELLOW-beskrivningen!! Höhöhöhööö.... :p

Jag är faktiskt lite orolig över hur du ska kunna bo själv i min lägenhet sedan, men jag hinner ju skola in dig tills dess ;)

Jag saknar dig, din lilla knasboll! LOVE YOU!!

2008-10-08 @ 22:27:11
URL: http://haelleberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0